Saturday, November 23, 2013

a Take on Fashion in Dutch

‘Sartorialism’ gaat over kleding en kleding maken. Maar dat moet je ruimer opvatten, dat weten we al van The Sartorialist (waarvan dit jaar een tweede deel verscheen), en ook de kledingstijl van grootstedelijke flaneurs erin meenemen. Je kunt 
het zelfs bij interieurontwerp betrekken.
In Anthology #13, een tijdschrift wat meestal over wonen en fijn leven gaat, lijken de makers het accent te leggen op fashion in de meest ruime zin van het woord in dit ‘Sartorial Issue’. Interieur 
en mode gaan prima samen, dat blijkt. Want het is leuk om styliste Shirley Kutura in haar opvallende Marc Jacobs werkjurkje te zien, het is nog leuker 
om haar zo gekleed thuis op haar eigen knalgele wenteltrap te zien. Anthology zoekt verschillende modemensen 
op in hun eigen woonomgeving – en dat levert weer verrassende plaatjes op.
131 pagina's
€ 13,95

 


Vestoj gaat een stuk serieuzer aan de gang met het sartorialisme. Bij de publicatie van hun eerste nummer zag ook hun tien punten tellende manifest 
het licht. Dit waren de zelfopgelegde regels waar hun tijdschrift aan moest voldoen, en ze maakten 
het zichzelf niet makkelijk met zo'n richtsnoer. 
Het blad moest de academische wereld en de mode-industrie met elkaar verbinden, advertenties zijn verboden, en zowel de esthetische als de intellectuele behoefte van de lezer moest bevredigd worden, en last but not least: niets is heilig!
Benieuwd wat voor tijdschrift dit oplevert? In dit geval een fraai vormgegeven ‘omkeernummer’ met als thema Fashion & Power. Wat is je risico als je afwijkt van de door de mode bepaalde norm? Waarom is het moeilijk kritisch te zijn in een modewereld waar de mode-industrie een starre en statische positie inneemt? Hoe leren we lezen tussen de regels van het modedictaat heen? Deze en veel meer andere vragen worden opgeworpen door dit fascinerende tijdschrift.
222 pagina's
€ 15,-


Met The Heritage Post #7 hebben we een heel praktisch sartorialistisch tijdschrift in handen, een tijdschrift voor mannen met een uitgelezen en bepaalde smaak voor echte kleren en spullen; goed gemaakt van eerlijke materialen en vooral stoer! Kelli van der Waals profileerde hem in haar bespreking destijds zo:
‘De Heritage Post-man is een stedeling, met de artisinale schoenmaker om de hoek, als ook zijn espressobar en winkels om zijn cardigans en geveterde laarzen te kopen. Maar uit de pagina's spreekt ook een verlangen naar land, natuur, buitenlucht. Een omgeving waarin 's mans flanellen overhemd pas echt tot zijn recht komt, waar het kompas in zijn sjieke horloge ergens op slaat en zijn baard hem beschermt tegen de wind. Waar hij zijn grommende bolide kan rijden, kan toeren met zijn jaren dertig-fiets en zijn hond kan uitlaten.’
In dit nummer: kloeke gasten en hun garderobe, de ins en outs van het overhemd, de echte schoenmaker, de terugkeer van het Wilde Westen in de vorm van kekke vestjes en een ode aan Robert Capa.
150 pagina's
€ 8,50

ANTHOLOGY         VESTOJ         THE HERITAGE POST

Saturday, November 16, 2013

GRATUITOUS TYPE - Issue C


Gratuitous Type is a magazine about design made by artist Elana Schlenker. The third issue is called C, for Color.  It's well designed, full of interesting editorials, good photography. It somehow reminds us of the great Printed Pages.
We stole the pictures below from It's Nice That.

order here

Friday, November 15, 2013

Athenaeum Newscentre presents: THE MODERN MAGAZINE




In cooperation with Laurence King Publishers, Athenaeum Nieuwscentrum invites you share our passion: magazines! At November 21, 5 pm at Spui25, this English-spoken gathering is organised to celebrate the new book by Jeremy Leslie (magculture.com): The Modern Magazine. With Xandra Schutte.

Jeremy Leslie will talk about his research for the book, which shows the reader some outstanding examples of magazines through design versus content to print versus digital. He will be interviewed by Xandra Schutte, editor in chief of De Groene Amsterdammer. As the first chapter of the book is called ‘What is a Magazine’ and Xandra Schutte is editor-in-chief of one of them, the conversation will surely be lively! Afterwards the audience is invited to cross the street for a drink and visit Athenaeum Nieuwscentrum, the place to be for the magazines which are subject to the book. Jeremy Leslie will sign his book as well.

Jeremy Leslie is the author of the highly successful books such as Issues: New Magazine Design and We Love magazines. He has been designing magazines since the mid-1980s and has art directed Blitz, Time Out and Virgin Atlantic's Hot Air. He runs magCulture, providing hands-on design and advice to publishers and other clients working with content for print and digital media. Jeremy Leslie lives in London.

Xandra Schutte is editor-in-chief of the renowned weekly on current affairs De Groene Amsterdammer. Previously she was editor-in-chief of Vrij Nederland and worked as a publisher for Meulenhoff. De Groene Amsterdammer is the oldest independent weekly and dates back to 1877. The focus is on politics, society, culture and literature.

Subscribe

You can sign up for this program for free. Subscribing is not non-commital: we count on your presence. If you are unable to attend, please let us know via spui25@uva.nl | T: +31 (0)20 525 8142.

Read more and sign up


Tuesday, November 12, 2013

3 times MovieMags in Dutch



Sight & Sound #11: The International Film Magazine
Dit filmtijdschrift is minstens zo gerenommeerd als het instituut waar het zich vanaf het ontstaan mee verbonden heeft: het British Film Institute. Sinds 1934 staan ze allebei garant voor constante kwaliteit. Elk decennium vraagt Sight & Sound een groep internationale filmprofessionals om hun grootste film aller tijden voor te dragen. Topcritici wordt gevraagd een top tien lijst samen te stellen. Roger Ebert beschreef het eens als verreweg de meest gerespecteerde van de talloze peilingen van grote films - de enige die de meeste serieuze filmmensen serieus nemen.
Maar ook bij een regulier nummer als dit is er genoeg lezenswaardigs. Iedere maand heeft het tijdschrift een vaste opbouw: met de hoofdstukken Rushes, The Industry, Festivals, Wide Angle, Features en de afdelingen Films of the Month & Reviews die het grootste gedeelte van het tijdschrift in beslag nemen. En dit novembernummer voert als thema 'Long Live the Undead: Gothic.'

112 pagina's
€ 8,50

Little White Lies #49: Truth & Movies
Dit indie-filmtijdschrift verbaast in de eerste plaats door de buitengewone aandacht voor de vormgeving. De covers zijn iedere keer weergaloos en verwijzen naar één enkele film van dit moment. Niet alleen het omslag maar ook een deel van de redactionele teksten worden bepaald door de gekozen film. In dit september-oktobernummer is dat Blue Jasmine van Woody Allen. Artikelen over de vrouwen in zijn films, de baanbrekende rol van Dianne Keaton in Annie, het weergaloze optreden van Kate Blanchett & de verwantschap tussen Blue Jasmine en Belle de Jour. Er is ook nog plek voor artikelen over filmtypografie, recensies en een bluffers guide to Hong Sand-soo. Mooi formaat, mat papier en meer illustraties dan fotografie.
95 pagina's
€ 7,50

n dan nog een klein maar fijn filmblaadje, net als de twee voorgaande tijdschriften afkomstig uit Engeland, maar oneindig veel Britser. Het hoofdartikel heet dan ook 'Hitchcock goes to the dogs', bijna alle details van Hitchcocks' films zijn wetenschappelijk onderzocht, maar Pomerance heeft nog een niche gevonden; hij behandelt niet alleen de rol van levende honden in de films maar ook die van de hondenportretten die in de vorige eeuw populair waren bij de Britten. Het zijn geen flutartikelen in dit periodiek, het hondenverhaal beslaat veertien rijk geïllustreerde bladzijden. Voorts nog: Transvestite Mammy Culture, Resisting Bollywood, en een 39 pagina's tellende special over de Cebuano (Filipijnse) film.
176 pagina's
€ 10,90

Wednesday, November 6, 2013

CEREAL Video and a special offer on The Kinfolk Table!


CEREAL, a magazine about food and travel - they have an impeccable design, with a lot of white, serene layout, beautiful calm pictures.
Below is a video made by the editors, It shows their vision on making a magazine and what they want to do with Cereal.

The first two issues are long sold out but we still have #3 and #4 in stock,
order here and here.

We also have a special internet offer: you can get the new Kinfolk cookbook The Kinfolk Table together with the lastest issue of Cereal plus a note book in one bundle for just 39, 90. Order here.


Meet Cereal Magazine from Cereal on Vimeo.

Tuesday, November 5, 2013

Cooking Magazines in Dutch

Saji #4

Saji #4
Een buitenkansje voor wie de eerste drie nummers van dit bloedmooie Japanse tijdschrift, gewijd aan de kookkunst, gemist heeft: nummer 4 is binnen! Intussen zijn er al zeven jaar verstreken sinds nummer 1 het daglicht zag (helaas niet meer verkrijgbaar). Inmiddels organiseert Sanji ook allerlei events rondom eten maar altijd met hun motto: 'Good food brings good spirit without any stress... Saji is seeking the richness of the heart brought by the good food ' & 'Eten bepaalt voor een groot gedeelte wie je bent' & 'Geluk is samen eten met iemand van wie je houdt'. Zulke lijfspreuken lijken stuk voor stuk tegeltjeswijsheden, maar zodra je het tijdschrift in de hand houdt weet je dat ze het waar hebben kunnen maken. Saji is liefdevol gemaakt, tactiel met zachte ingeplakte blaadjes en verschillende papiersoorten, teksten & recepten in het Japans, Frans en Engels. Een boeiende mix tussen Aziatische traktaties en West-Europese klassiekers.
62 pagina's
€ 16,50

Saji #4: spread
Mood #3
Dit Belgische tijdschrift met als domicilie Bruxelles ontwijkt handig de taalstrijd door zich op haar bladzijdes louter in het Engels uit te drukken. En ook qua onderwerpkeuze beperken ze zich niet tot 's lands grenzen: het End of the Road-muziekfestival in Dorset in woord en beeld, de hergeboorte van de elektronische muziekscene gelardeerd met Daftpunk, bruschetta en pannenkoekrecepten uit Düsseldorf & Detroit & de dumplings of Mama Lan uit Brixton. Helemaal geen Brussel dan? Jawel! Mood biedt ook een kijkje in de punkbierbrouwerij van Brasserie de la Senne.
80 pagina's
€ 15,90

Mood #3
The Carton #7 The Carton #7
Tja. Wat moet je als juffrouw of meester zeggen over je lievelingetje, ontkennen lijkt het best maar... het bloed kruipt waar het niet gaan kan. The Carton is onze Madeleine: zodra wij dit tijdschrift openen wanen we ons bij onze vrienden in Beiroet. Met dit nummer een hommage aan het gebakken eitje - een eitje dat ons uitsmijtertje reduceert tot onschuldig lammetje. In het middenoosten is zo'n ontbijtje equivalent aan het kweken van cojones, chutzpah of in gewoon Nederlands kloten!
Natuurlijk met uien, sumak (veeel sumak), peper, tomaten, een ronde tafel, pitabrood en vrienden - en dit waren slechts de eerste tien bladzijden, er is meer!
88 pagina's
€ 12,90
The Carton #7
ORDER HERE